ابزارهای دسترسی

پورتال مشتریان

فارسی

|

English

پایگاه دانش

آنچه را که تحقیق و تجربه کرده ایم با شما به اشتراک می گذاریم

حسابرس کیست؟ انواع حسابرسی چیست؟

 حسابدار وظیفه ثبت اطلاعات و تراکنشات مالی و حسابداری کسب و کارها را بر عهده دارد. در حالی که حسابرس وظیفه کنترل و رسیدگی به حساب ها و امور مالی کسب و کارها را بر عهده دارد.

 حسابرس در عملیات ثبت اطلاعات دخالتی ندارد. در واقع وظیفه حسابرس کنترل درستی یا نادرستی ثبت اطلاعات بر اساس قوانین مقرراتی تعیین‌شده است. حسابدار تمامی اسناد و مدارکی که حسابرس برای تهیه گزارش نیاز داشته باشد را در اختیار وی قرار می‌دهد. حسابرس بعد از بررسی موارد لازم گزارشی را تهیه و در آن حدود و مسئولیت پذیرفته شده را اعلام می‌نماید که در این اظهار نظر قید می‌کند که آیا صورت‌های مالی حسابرسی شده طبق سیاست‌های (روش‌های) حسابداری شرکت و با رعایت قوانین، مقررات و استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر. سپس این گزارش را به مسئول مربوطه (معمولا مدیریت یا سهامداران سازمان) تحویل می‌دهد. هر حسابرس برای بررسی درستی و صحت اطلاعات علاوه بر تسلط کامل بر قوانین و مقررات اصول حسابداری باید با نرم افزار حسابداری نیز آشنایی داشته باشد.

از سال 1391 رشته حسابرسی به عنوان یک شاخه تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد در برخی دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. داوطلبان علاقه‌مند به این حرفه می‌توانند در این رشته تحصیلی، تحصیلات تکمیلی خود را بگذرانند.

در یک تقسیم بندی انواع حسابرس را می توان به سه گروه داخلی، مستقل و مالیاتی تقسیم کرد.

حسابرس داخلی: این نوع حسابرسان از کارمندان شرکت محسوب می شوند. بسته به نوع شرکتی که در آن کار می کنند صحت امور مالی ثبت شده توسط حسابدار را به صورت روزانه یا هفتگی یا ماهیانه چک می کنند و گزارشات را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهند. در واقع وظیفه حسابرس داخلی بررسی رعایت الزامات قانونی در امور مالی سازمان است که در صورت هر گونه مغایرت یا نقص باید آنها را کشف نماید و در صدد رفع آن اقدام نماید.

حسابرس مستقل: این نوع حسابرسان از کارمندان خود سازمان نیستند و در موسسات حسابرسی کار می کنند. کسب و کارها با توجه به نیاز خود در دوره های زمانی متفاوت از حسابرسان مستقل می خواهند که امور مالی و حسابداری سازمان را بررسی و نتیجه اظهار نظر خود را اعلام دارند.

حسابرس دولتی: این نوع حسابرسان وظیفه حسابرسی امور مالی و عملیاتی سازمان‌های دولتی را بر عهده دارند.

حسابداری و حسابرسی انواع حسابرسی

حسابرسی صورت‌های مالی: صورت های مالی یک بخش مهم در حسابداری هستند. با استفاده از صورت های مالی می توان وضعیت کسب وکارها را به صورتی که تمامی هزینه های خرید و فروش و میزان سود و زیان مجموعه را به طور کلی، مورد بررسی قرار داد. در حسابرسی صورت های مالی به بررسی درستی یا نادرستی صورت های مالی اعم از سود و زیان، ترازنامه و وجوه نقد بر اساس معیارهای مشخص شده اصول حسابداری پرداخته می شود.

حسابرسی رعایتی: در این نوع حسابرسی به بررسی میزان مطابقت داشتن اسناد مالی با قوانین و استانداردهای موجود پرداخته می شود به عنوان مثال میزان رعایت قوانین مالیاتی در اسناد مالی و کشف مغایرت ها در صورت وجود.

حسابرسی عملیاتی: حسابرسی عملیاتی به بررسی فعالیت های سازمان می پردازد و این بررسی با توجه به معیارهای مورد نظر مدیریت سازمان تعریف می شود. در این حسابرسی معیارهای اندازه گیری را حسابرس با توجه به معیارهای مورد نظر مدیریت انتخاب می نماید. به عنوان مثال در این حسابرسی به بررسی میزان صرفه جویی اقتصادی و اثر بخشی روند کاری سیستم حسابداری پرداخته می شود.

حسابرسی قانونی: از این نوع حسابرسی در هنگام بروز اختلاف بین شرکا یا برای بررسی صحت درستی کار کارکنان یا سازمان استفاده می‌شود. در واقع می توان گفت که از این نوع حسابرسی در زمان تقلب و خسارات استفاده می شود.

حسابرسی داخلی: همانطور که گفته شد حسابرسی داخلی به بررسی صحت امور مالی ثبت شده توسط حسابدار می پردازد. در این نوع حسابرسی منابع مالی کنترل می‌شود تا از بروز مشکلات مالی بزرگ و کوچک جلوگیری شود. همچنین در صورت بروز سوء استفاده‌های مالی آن‌ها را شناسایی و از ضرر و زیان ها جلوگیری می کند.

مطالب مرتبط

نوشتن نظر و دیدگاه

نام، اجباری است.

پست الکترونیک، اجباری است؛ اما نمایش داده نخواهد شد.

ارسال

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان آفریقا (جردن)، بالاتر از میرداماد، خیابان ستاری، پلاک‌۳، ساختمان نقره‌چی، طبقه دوم 

کدپستی:۱۹۶۸۸۶۵۱۳۱
تلفن: ۴۱۹۷۲۰۰۰-۰۲۱
نمابر: ۴۱۹۷۲۹۹۹-۰۲۱

ایمیل: info AT shygunsys.net

 

 
 

نماد اعتماد الکترونیک

logo-enamad  logo-samandehi

 

شبکه های اجتماعی

شایگان سیستم در LinkedIn شایگان سیستم در Instagram شایگان سیستم در Telegram شایگان سیستم در Aparat