ابزارهای دسترسی

پورتال مشتریان

فارسی

|

English

پایگاه دانش

آنچه را که تحقیق و تجربه کرده ایم با شما به اشتراک می گذاریم

محاسبه عیدی سال 1401، حداقل، حداکثر و میزان مالیات

یکی از مزایایی که وزارت کار برای کارگران در نظر گرفته است مبلغی به عنوان عیدی می باشد.

این مبلغ جدا از حقوق و دستمزد ماهانه بوده و باتوجه به پایه حقوقی که کارگران دریافت می‌کنند متفاوت است. کارفرما موظف است درماه های پایانی سال مبلغ عیدی را اعلام و پرداخت نمایید. در این مقاله قصد داریم به محاسبه عیدی سال 1401 بپردازیم. نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۱

   

 نحوه ی محاسبه حداقل عیدی سال 1401:

نحوه محاسبه مبلغ عیدی ۱۴۰۱ دارای یک فرمول مشخصی می باشد و مبلغ عیدی هر ساله با توجه به میزان پایه حقوق مشخص می گردد . مبلغ عیدی که به کارگران تعلق می‌گیرد دارای یک حداقلی و حداکثری است و کارفرمایان باید طبق قانون ، حداقل دو برابر پایه حقوق تعیین شده وزارت کار و حداکثر سه برابر پایه حقوق تعیین شده وزارت کار را به کارگران خود عیدی سالانه پرداخت نمایند. براساس قانون وزارت کار محاسبه حداقل عیدی سال 1401به ازای یک سال کاری معادل ۶۰ روز حداقل دستمزد کارگران می باشد.  

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

  همان طور که می دانید حداقل دستمزد روزانه در سال 1401 برابر  با 1،393،252 ریال می باشد و با قرار دادن این عدد در فرمول بالا میزان حداقل عیدی سال 1401 به دست می آید:  

حداقل عیدی سال 1401

۶۰ x ۱,۳۹۳,۲۵۲ = ۸۳,۵۹۵,۰۰۰

   

نحوه ی محاسبه حداکثر عیدی سال 1401:

همچنین با توجه به قانون وزارت کار محاسبه حداکثر عیدی 1401به ازای یک سال کاری معادل 90 روز حداقل دستمزد کارگران می باشد که به صورت فرمول زیر است :  

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

  با توجه به فرمول بالا سقف عیدی سال 1401به شرح زیر می باشد:  

حداکثر عیدی سال 1401

۹۰ x ۱,۳۹۳,۲۵۲ = ۱۲۵,۳۹۲,۵۰۰

  توجه داشته باشید براساس مصوبه تعیین شده توسط شورای عالی کار میزان عیدی پرداختی نباید از 3 برابر حداقل حقوق مصوب در آن سال بیشتر باشد.در صورتی که حداقل میزان عیدی یک فرد (دو برابر پایه حقوق) بیشتر از حداکثر میزان عیدی تعیین شده باشد ،کارفرما می بایست حداکثر عیدی مصوب وزارت کار را به کارگر بپردازد.    

روش محاسبه عیدی کارگران با سابقه کمتر از یک سال:

  دو فرمول بالا برای افرادی استفاده می شود که حداقل یک سال سابقه کار در یک مجموعه را دارند و در صورتی که فردی کمتر از یک سال سابقه کار در یک مجموعه را داشته باشد باید از فرمول دیگری استفاده نمود. برای این کار حداقل عیدی که به این افراد  تعلق میگرد را با فرمول ذیل محاسبه می شود.    

محاسبه حداقل عیدی برای افراد با سابقه کمتر از یک سال :

 

(تعداد روزهای کارکرد x ۶۰ x حقوق روزانه ) / ۳۶۵

 

محاسبه حداکثر عیدی برای افراد با سابقه کمتر از یک سال :

 

(تعداد روزهای کارکرد x ۹۰ x حقوق روزانه ) / ۳۶۵

  به عنوان مثال اگر فردی 50روز است که در یک مجموعه فعالیت دارد و حقوق روزانه ی آن 1،400،00 ریال می باشد، میزان حداقل و حداکثر عیدی سال 1401 آن فرد به صورت زیر است :   محاسبه حداقل عیدی برای 50 روز با حقوق روزانه 1،400،000 ریال :

۱۱،۵۰۶،۸۴۹ = ۳۶۵ / (۵۰x ۶۰ x ۱،۴۰۰،۰۰۰)

  محاسبه حداکثر عیدی برای 50 روز با حقوق روزانه 1،400،000 ریال :

۱۷،۲۶۰،۲۷۳ = ۳۶۵ / (۵۰x ۹۰ x ۱،۴۰۰،۰۰۰)

   

نحوه ی محاسبه مالیات عیدی سال 1401 :

  طبق قانون معافیت مالیات عیدی سال 1401، کارگرانی که میزان عیدی آن ها کمتر از 56،000،000 ریال باشد، مشمول معافیت مالیات عیدی می‌شوند و این بدان معناست اگر مبلغ عیدی فردی بیشتر از 56،000،000 ریال باشد، مابه التفاوت آن مشمول 10% مالیات می‌شود. برای به دست آوردن میزان مالیات عیدی می توانید از فرمول زیر استفاده نمایید:  

مبلغ مالیات عیدی 1401

٪۱۰ x (۵۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال - مبلغ عیدی دریافتی)

  به عنوان مثال اگر مبلغ عیدی فردی 90،000،000 ریال باشد، باید 56،000،000 ریال را از این مبلغ کسر و باقیمانده آن را در 10% ضرب نمایید، عدد به دست آمده مبلغ مالیاتی است که باید شخص بپردازد.  

  (۹۰،۰۰۰،۰۰۰ - ۵۶،۰۰۰،۰۰۰) x ٪۱۰ = ۳،۴۰۰،۰۰۰

  با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد (Payroll) شرکت شایگان‌سیستم می‌توانید ضریب عیدی (چند برابر حقوق و مزایا)، سقف عیدی، وضعیت بیمه و… را تعیین نمایید تا سیستم میزان مبلغ عیدی کارکنان را تعیین نماید. چنانچه بخواهید این محاسبه را قبل از محاسبه حقوق اسفند ماه انجام دهید تنها کافی است تعداد روزهای باقی مانده سال را به برنامه اعلام نمایید.با استفاده از این امکان می توانید محاسبه مالیات عیدی مربوطه را نیز به راحتی انجام دهید.

مطالب مرتبط

نوشتن نظر و دیدگاه

نام، اجباری است.

پست الکترونیک، اجباری است؛ اما نمایش داده نخواهد شد.

ارسال

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان آفریقا (جردن)، بالاتر از میرداماد، خیابان ستاری، پلاک‌۳، ساختمان نقره‌چی، طبقه دوم 

کدپستی:۱۹۶۸۸۶۵۱۳۱
تلفن: ۴۱۹۷۲۰۰۰-۰۲۱
نمابر: ۴۱۹۷۲۹۹۹-۰۲۱

ایمیل: info AT shygunsys.net

 

 
 

نماد اعتماد الکترونیک

logo-enamad  logo-samandehi

 

شبکه های اجتماعی

شایگان سیستم در LinkedIn شایگان سیستم در Instagram شایگان سیستم در Telegram شایگان سیستم در Aparat