ابزارهای دسترسی

پورتال مشتریان

فارسی

|

English

پایگاه دانش

آنچه را که تحقیق و تجربه کرده ایم با شما به اشتراک می گذاریم

صورت مغایرت بانکی چیست؟

با استفاده از گزارش تراز آزمایشی نرم افزار حسابداری حسابگر شرکت شایگان سیستم، می‌توانید در هر لحظه وضعیت گردش حساب‌‎ها را کنترل و نحوه عملکرد آن‌ها را مشاهده نمایید.

در گزارش تراز آزمایشی در صورتی که جمع ستون‌های بستانکار و بدهکار با هم برابر نباشند، واضح است که عملیات ثبت‌ شده در سیستم به درستی صورت نگرفته‌ است. چنانچه جمع ستون بدهکار و بستانکار در تراز آزمایشی برابر باشند به این معنا نیست که عملیات ثبت ‌شده در سیستم بدون نقص می‌باشد چرا که ممکن است عملیات ثبت شده حساب‌ها به گونه‌ای باشد که اشتباهات موجود را پوشش داده و جمع ستون‌های بدهکار و بستانکار در این گزارش با هم برابر شده باشند. سازمان‌ها بر اساس سیاست‌های خود در بازه‌های زمانی خاص، گردش حساب‌های موجود را با طرف حساب مورد نظر بررسی و در صورت وجود، مغایرت‌ها را اصلاح می‌نمایند. با تهیه صورت مغایرت بانکی می‌توانید بخش عمده‌ای از این اشتباهات را شناسایی و اصلاح نمایید.

برطرف کردن اختلافات گردش حساب جاری در دفاتر بانک و صورت حساب بانک در دفاتر مجموعه، صورت مغایرت بانکی گفته می‌‎شود. برای تهیه صورت مغایرت بانکی، سازمان‌ها برای هر حساب از بانک مورد نظر گردش حساب خود را دریافت و با گردش حساب بانک در سیستم حسابداری مقایسه می‌نمایند. برای تهیه گردش حساب در بانک می‌توانید از طریق مراجعه به بانک یا اپلیکیشن‌های بانکی یا اینترنت بانک اقدام فرمایید.نرم افزار حسابداریعلت به وجود آمدن مغایرت بانکی را می‌توان در دو دسته زیر طبقه‌بندی نمود:

1- عملیاتی که در دفاتر مالی مجموعه ثبت شده‌اند ولی در دفاتر بانک ثبت نشده‌اند.

چک‌های معوق: برای چک‌های صادر و ثبت شده در دفاتر مالی مجموعه که هنوز جهت وصول نزد بانک نرفته‌اند، مبلغ چک از حساب بانک کم می‌شود ولی در دفتر بانک، از حساب سازمان مبلغی کم نمی‌شود که در این صورت مانده بانک بیشتر از مانده مجموعه می‌باشد.

واریزی‌های موسسه: به عنوان مثال فرض کنید که در ساعات پایانی روز مبلغی به حساب بانک واریز شود در این صورت سازمان مبلغ مربوطه را در اسناد خود ثبت می‌نماید ولی در دفاتر بانک در تاریخ دیگری ثبت می‌شود که در این صورت در تاریخ ثبت سند سازمان، در دفتر سازمان مبلغ مربوطه به حساب بانک اضافه شده و مانده سازمان بیشتر از مانده بانک است و باعث به وجود آمدن مغایرت می‌شود.

اشتباهات حسابدار سازمان: ممکن است که حسابدار سازمان در هنگام صدور اسناد، مبلغ مربوط به تراکنشات یا در درج مبلغ در ستون بدهکار یا بستانکار اشتباه کرده باشد.

2- عملیاتی که در دفاتر بانک ثبت شده‌اند ولی در دفاتر مالی مجموعه ثبت نشده‌اند.

برداشت‌های بانک از حساب سازمان بابت کارمزد: گاهی ممکن است که بانک از حساب سازمان مبلغی را به عنوان کارمزد برداشت نماید و اطلاعیه‌ای جهت بدهکاری این مبلغ به سازمان ارسال ننماید یا در تاریخ صدور، نامه به دست سازمان نرسد. در این صورت سازمان این مبلغ را در دفاتر خود ثبت نمی‌کند و مانده سازمان بیشتر از مانده بانک می‌شود.

اشتباهات بانک در ثبت اسناد: گاهی ممکن است که کارمندان بانک هم اشتباهاتی در برداشت یا واریز داشته باشند. به این صورت که مبلغی را اشتباهی به حساب واریز و آن مبلغ را از حساب برداشت (یا برعکس) نمایند. در این حالت مانده سازمان با مانده بانک برابر است ولی در گردش‌ها مغایرت وجود دارد.

در هنگام تهیه صورت مغایرت بانکی بعد از دریافت گردش حساب از بانک برای مقایسه آن با اطلاعات موجود در سیستم حسابداری حسابگر از مسیر گزارشات > صورت حساب مشتری یا با استفاده از کلید ترکیبی Shift + 1 گردش حساب‌های مشتری و بانک‌های سازمان را مشاهده نمایید.

در پنجره گزارش دفتر معین حسابها در فیلد شماره یا نام حساب با انتخاب دکمه ذره‌بین از لیست حساب‌ها شماره یا نام حساب مورد نظر را انتخاب و بازه تاریخی مورد نظر را با استفاده از فیلد «از تاریخ» و «تا تاریخ» تعیین نمایید. بعد از تعیین فیلترهای مورد نظر بر روی دکمه شروع کلیک کنید. گزارش دفتر معین حساب در نرم افزار حسابداری حسابگر گزارش دفتر معین حساب[/caption] حالا برای تهیه صورت مغایرت بانکی، لیست نمایش داده شده از گردش حساب بانک را با ردیف‌های صورت حساب ارسالی بانک ستون به ستون مطابقت دهید.

یکی از امکانات نرم افزار حسابداری حسابگر که می‌توانید در این بخش از آن استفاده نمایید دکمه F5 است. با استفاده از دکمه F5 می‌توانید ردیف‌هایی را که با صورت حساب دریافتی از بانک بررسی و کنترل نموده‌اید، در حالت انتخاب قرار دهید. ردیف‌هایی که در این دو گزارش مطابقت داشته باشند اقلام بسته و ردیف‌هایی که با هم  مطابقت نداشته باشند اقلام باز نام‌گذاری می‌شوند.

توجه داشته باشید که تفاوت استفاده از دکمه F5 با دکمه Insert برای در حالت انتخاب قرار دادن ردیف‌ها در نرم افزار حسابداری حسابگر در این است که ردیف‌هایی که با دکمه Insert در حالت انتخاب قرار گرفته‌اند بعد از بستن پنجره یا برنامه از حالت انتخاب خارج می‌شوند ولی ردیف‌هایی که با دکمه F5 در حالت انتخاب قرار گرفته‌اند بعد از بستن پنجره و دوباره باز کردن آن به همان شکل نمایش داده می‌شوند. همچنین با تعویض فیلترها نیز می‌توانید مواردی که قبلا بررسی کرده‌اید را مشاهده و راحت‌تر عملیات بررسی را انجام دهید.

در ادامه با ذکر یک مثال نحوه تهیه صورت مغایرت بانکی نمایش داده می‌شود.

فرض کنید که عکس زیر، نمونه گردش حساب مجموعه در دفتر بانک از تاریخ 1398/07/01 تا 1398/08/01 است.گردش حساب مجوعه در دفتر بانک و عکس زیر، عکس مربوط به گردش حساب بانک در دفتر مالی مجموعه از تاریخ 1398/07/01 تا 1398/08/01 است. گردش حساب بانک در نرم افزار حسابداریهمانطور که گفته شد برای تهیه صورت مغایرت بانکی باید تک تک ردیف‌های این دو گزارش را بررسی نمایید.

اقلام باز دفتر بانکاقلام باز دفتر سازمان: اقلام باز دفتر مجموعه

مطالب مرتبط

نوشتن نظر و دیدگاه

نام، اجباری است.

پست الکترونیک، اجباری است؛ اما نمایش داده نخواهد شد.

ارسال

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان آفریقا (جردن)، بالاتر از میرداماد، خیابان ستاری، پلاک‌۳، ساختمان نقره‌چی، طبقه دوم 

کدپستی:۱۹۶۸۸۶۵۱۳۱
تلفن: ۴۱۹۷۲۰۰۰-۰۲۱
نمابر: ۴۱۹۷۲۹۹۹-۰۲۱

ایمیل: info AT shygunsys.net

 

 
 

نماد اعتماد الکترونیک

logo-enamad  logo-samandehi

 

شبکه های اجتماعی

شایگان سیستم در LinkedIn شایگان سیستم در Instagram شایگان سیستم در Telegram شایگان سیستم در Aparat