ابزارهای دسترسی

پورتال مشتریان

فارسی

|

English

پایگاه دانش

آنچه را که تحقیق و تجربه کرده ایم با شما به اشتراک می گذاریم

معرفی رشته حسابداری

حسابداری به معنی ثبت و ذخیره اطلاعات مالی، ارائه تجزیه و تحلیل و نتایج به‌صورت گزارش‌هایی به مدیران سازمان یا شرکت جهت تصمیم گیری مناسب، درست و به‌مو‌قع است.

در واقع حسابداری را می‌توان راهی برای کنترل سلامت مالی، ارزیابی دارایی‌های مالی، بدهی‌ها و همینطور جریان نقدی در کسب و کارها تعریف کرد. رشته حسابداری یکی از رشته‌های آموزش عالی است که داوطلبان هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، تجربی و علوم انسانی می‌توانند این رشته را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند.

در رشته حسابداری به مطالعه رویدادهای مالی و گزارشگیری پرداخته می شود. امروزه با گسترش مجموعه‌های اقتصادی و فعالیت شرکت‌ها اهمیت و ضرورت حسابداری افزایش یافته است. در واقع رشته حسابداری با هدف آموزش تخصصی حسابداری و حسابرسی و گزارشگیری برای فعالیت نهادها و سازمان‌ها تدوین شده است. مواردی که در رشته حسابداری به آن پرداخته می‌شود به شرح تحلیل رویدادهای مالی، طراحی، استقرار و اجرای کنترل‌های داخلی، ثبت رویداد و گزارشگیری اطلاعات مالی، رسیدگی به محتوای گزارش های مالی و کمک به مدیران سازمان ها در تصمیم گیری های بهینه است.

داوطلبانی که می خواهند رشته حسابداری را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنند باید توانایی ساعت ها کار با اعداد و ارقام را داشته باشند. از آنجایی که حسابداران یک عامل اصلی برای تهیه گزارشات مالی و حسابداری هستند و نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های مالی مدیران کسب و کارها دارند بنابراین، علاوه بر گذراندن دوره تحصیلی این رشته، آشنایی با مبانی مدیریت، اقتصاد، ریاضی و آمار، قوانین و مقررات مالیاتی و تجارت، اصول بازار سرمایه می تواند کمک به سزایی در انجام بهتر کارهایشان داشته باشد. از دیگر ویژگی‌هایی یک حسابدار توانایی ساده‌سازی اطلاعات پیچیده است.

حسابداری در بسیاری از مشاغل و در سطوح مختلف وجود دارد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان رشته حسابداری به نسبت دیگر رشته‌های دانشگاهی کمتر است. تمامی کسب و کارها از يک شرکت کوچک تا بزرگترين کارخانه‌ها و موسسات برای انجام و ثبت امور مالی مجموعه خود به حداقل یک حسابدار نیازمند هستند. برخی کسب و کارهای بزرگ، به علت داشتن بخش‌های مالی متفاوت ممکن است چندین حسابدار را برای انجام امور مالی و حسابداری خود داشته باشند.

از آنجایی که تقریبا همه کسب و کارها برای انجام امور مالی خود از نرم افزار حسابداری استفاده می‌کنند بنابراین یک حسابدار برای وارد شدن به بازار کار علاوه بر گذراندن تحصیلات دانشگاهی باید با نرم افزارهای حسابداری متفاوت نیز آشنایی داشته باشند.

رشته حسابداری در مقاطع مختلف مانند مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری، در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور دانشجو می‌پذیرد.

دانشجویان رشته حسابداری پس از اتمام دوره تحصیلی خود دارای فرصت‌های شغلی متفاوت در مشاغل و حوزه‌های مختلفی می‌باشند. به همین دلیل است که معمولا افراد تحصیل کرده در رشته حسابداری پس از اتمام مقطع کارشناسی، نیاز چندانی به ادامه تحصیل جهت پیدا کردن کار و شغل ندارند. فارغ التحصیلان کارشناسی رشته حسابداری بعد از اتمام دوره تحصیلی با کسب اطلاعات و تجربه های مفید به راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند. حسابداران برای کسب سابقه کار می‌توانند فعالت کاری خود را با عنوان کمک حسابدار در مجموعه‌ها شروع کنند و به مرور با توجه به مهارت‌های کسب شده در سمت شغلی خود پیشرفت نمایند. وظایف کمک حسابدار، حسابدار و حسابدار ارشد در انواع کسب وکارها می تواند متفاوت باشد. فارغ التحصیلان رشته حسابداری می‌توانند در یکی از بخش‌های حسابداری مالی، صنعتی، مدیریتی، دولتی، مالیاتی، بیمه و حسابرسی فعالیت داشته باشند. دروس تحصیلی رشته حسابداری در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

دروس پايه: روانشناسي سازمانی، رياضي کاربردي، آمار کاربردي، روش تحقیق، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، پول و ارز بانکداري، بازار سرمایه و ابزار تامین مالی، مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی دولت، اصول تنظیم و کنترل بودجه دولت، رفتار سازمانی، تحقیق در عملیات، حقوق تجارت، مالی، مکاتبات تجاری و گزارش نویسی، نرم افزارهای کاربردی در حسابداری.

دروس تخصصي: اصول حسابداري، حسابداري ميانه، بهایابی، مبانی حسابداری مدیریت، حسابداري پيشرفته، کنترل‌های داخلی و نظام راهبری شرکتی، اصول حسابرسی، مبانی حسابداری بخش عمومی، حسابداری و حسابرسی بخش عمومی، زبان تخصصی، مالیاتی، حسابداري موارد خاص، حسابداري ابزارها و عقود مالی، مديريت سرمایه‎‌گذاری.

مطالب مرتبط

نوشتن نظر و دیدگاه

نام، اجباری است.

پست الکترونیک، اجباری است؛ اما نمایش داده نخواهد شد.

ارسال

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان آفریقا (جردن)، بالاتر از میرداماد، خیابان ستاری، پلاک‌۳، ساختمان نقره‌چی، طبقه دوم 

کدپستی:۱۹۶۸۸۶۵۱۳۱
تلفن: ۴۱۹۷۲۰۰۰-۰۲۱
نمابر: ۴۱۹۷۲۹۹۹-۰۲۱

ایمیل: info AT shygunsys.net

 

 
 

نماد اعتماد الکترونیک

logo-enamad  logo-samandehi

 

شبکه های اجتماعی

شایگان سیستم در LinkedIn شایگان سیستم در Instagram شایگان سیستم در Telegram شایگان سیستم در Aparat